Het belang van  een doorgaande leerlijn cultuureducatie

Iedere leerling in het voortgezet onderwijs hoort kennis te maken met de verschillende uitingsvormen van kunst en cultureel erfgoed, ook de leerling in het praktijkonderwijs.

Cultuureducatie heeft een meerwaarde wanneer de leerling er zelf mee aan de slag gaat en ervaring op doet.

Doel en afbakening

  • We hebben een  op de leerling van de PRO Emmen afgestemd programma voor kunst en cultuur, waar alle facetten  aan bod komen.
  • Een programma dat uitgevoerd wordt met het geld dat beschikbaar is.
  • Een doorgaande leerlijn cultuureducatie gedurende 4 (6) leerjaren.
  • Van belang is dat de leerlingen zowel kunnen kijken of luisteren, zelf bezig zijn en leren om ook reflectief bezig zijn met de verschillende soorten kunst en cultureel erfgoed.
  • De hele school (1, 2, 3 en 4) of één of meer leerjaren eens in de zoveel jaar gezamenlijk een culturele dag met een of meerdere disciplines van kunst.
  • Leerjaren 1, 2 en 3 een CreActief middag in de week, waar de keuze is tussen creatieve-, sportieve- of gezelschapsactiviteiten.

Uitgangspunten

  • Het is van belang dat elke leerling gedurende zijn/haar schoolloopbaan, alle leerjaren, van dit alles mag proeven/mee maken/ervaren, dat het structureel wordt (en niet afhankelijk is van de persoon van wie hij les krijgt)
  • Bij de doorlopende leerlijn is het uitgangspunt dat alle leerlingen gedurende de schoolloopbaan in contact komen met en ervaring op doen in zo veel mogelijk alle disciplines van kunst en de onderdelen van cultureel erfgoed.
  • De doorlopende leerlijn is opgebouwd van activiteiten met de groep leerjaar 1 tot een keuzemogelijkheid in kleinere groepjes leerjaar 2,3,4,5 en 6.
  • De activiteiten per leerjaar zijn van dichtbij in de onderbouw naar verder weg in de bovenbouw.
  • Waar het mogelijk is schakelen we ouders in om mee te participeren.

 

Cultuureducatie trajecten per leerjaar

Een keuze uit de volgende activiteiten:

Leerjaar 1

  • Ken je omgeving

    • Waar woon jij?
    • Waar staat de school? Wijzen naar, waar de school staat met behulp van een plattegrond van Emmen
    • Foto op stap hoe was het vroeger hoe is het nu? Zoek de verschillen. Vergelijken van gebouw en omgeving en alles wat er te zien is op de foto van vroeger en de foto die je nu maakt: Vervoermiddelen, kleding, kapsels, schoeisel, advertenties enz.
    • Fietstocht monumenten Emmen o.a. synagoge, hunebed, kantongerecht, grote kerk(organist) lange graf (historische vereniging Emmen).
  • Projecten

    • WO ll Project
      • Bezoek Herinneringskamp Westerbork
      • Bezoek collectie “Ergens tussen 1939 en 1945”, Oorlog dichtbij huis.
    • Poëzieproject
    • Gedichten maken met een verbeelding erbij.
    • Theaterproject; een workshop Improvisatietheater “Hoe presenteer ik mezelf”.

 

  • Bezoek aan het Atlas theater

    • Met een technicus van het Atlastheater wordt een kijkje achter de schermen van de schouwburg gegeven. Aansluitend bekijken de leerlingen een voorstelling.

 

  • Drentse Toal

    • Er worden 1 of meerdere mogelijkheden uitgezocht uit het aanbod van Drentse taol die aansluiten bij 1 ven de thema’s.
    • Mogelijkheden: Drentse verhalen voorlezen, vertaalopdrachtjes, Drentse act of verhalenverteller, vertaalopdrachten, Drents lied, gedicht of verhaal, scènes spelen in het Nederlands en het Drents, maak een Drentse quiz.

Leerjaar 2

  • Drentse week, excursie naar onder meer…

      • Veenpark
      • Veenloopcentrum Weiteveen
      • Smalspoormuseum Erica
      • Van Goghhuis Nieuw-Amsterdam
      • De Snikke
      • Meringa, Zandpol
      • Collectie Brands NW Dordrecht
      • Landgoed Scholtenszathe

 

  • Onderzoek naar de herkomst van plaatsnamen

    • Onderzoek naar waar de plaatsnamen –Veen, -Meer, Nieuw-, -Es, -Brink, wegkomen.
    • Lesbrieven over Het Veen
    • Lesbrieven over Plaatsnamen, wijknamen, straatnamen,
  • Genealogie

    • Geschiedenis van de achternamen.
    • Je eigen ontwikkeling in de tijd geplaatst stamboom, familiewapen
  • Workshopdag

    • In samenwerking met professionele kunstenaars, bijvoorbeeld via de Kunstbeweging, krijgen de leerlingen een aanbod van verschillende kunstdisciplines waaruit ze kunnen kiezen.
  • Werelddelenproject

    • Samenwerkingsproject met Wildlands Emmen. Leerlingen worden door de werelddelen geleid met eventuele opdrachten en rondleidingen.

Drentse Toal

  • Er worden 1 of meerdere mogelijkheden uitgezocht uit het aanbod van Drentse taol.
  • Mogelijkheden: Drentse verhalen voorlezen, vertaalopdrachtjes, Drentse act of verhalenverteller, vertaalopdrachten, Drents lied, gedicht of verhaal, scènes spelen in het Nederlands en het Drents, maak een Drentse quiz.

 

Leerjaar 3

Beeldenroute en workshop

  • De leerlingen lopen met een kunstenaar een beeldenroute of gaan naar een expositie in het CBK en hebben aansluitend een workshop met de kunstenaar.
  • Museum bezoek met een keuze uit:

    • Groninger museum
    • Drents museum
    • Stripmuseum
    • Scheepvaartmuseum
    • De Fundatie
    • Het Rijksmuseum
    • Het Gevangenismuseum

De leerlingen worden van te voren door een kunstenaar met een interactieve les voorbereid op de expositie in het desbetreffende museum eventueel ook na het bezoeken van de expositie hebben de leerlingen nog een verwerkings les met de kunstenaar.

  • Drentse Toal

    • Er worden 1 of meerdere mogelijkheden uitgezocht uit het aanbod van Drentse taol.
    • Mogelijkheden: Drentse verhalen voorlezen, vertaalopdrachtjes, Drentse act of verhalenverteller, vertaalopdrachten, Drents lied, gedicht of verhaal, scènes spelen in het Nederlands en het Drents, maak een Drentse quiz.

Leerjaar 4

  • Culturele ochtend

    • Een culturele ochtend waar leerlingen een keuze maken uit een aanbod van kunstzinnige creatieve workshops afhankelijk van wat op dat moment actueel is. De leerlingen volgen ieder twee workshops.
  • Drentse Toal

    • Er worden 1 of meerdere mogelijkheden uitgezocht uit het aanbod van Drentse taol.
    • Mogelijkheden: Drentse verhalen voorlezen, vertaalopdrachtjes, Drentse act of verhalenverteller, vertaalopdrachten, Drents lied, gedicht of verhaal, scènes spelen in het Nederlands en het Drents, maak een Drentse quiz.

Leerjaar 5/6

  • Museum bezoek in Amsterdam Den Haag of anderszins afhankelijk van vraag en aanbod

    • Met als voorbereiding en verwerking een kunstenaar in de klas die van te voren en achteraf een interactieve les verzorgd met     kijken, uitwisselen, luisteren en doen.
  • Drentse Toal

    • Er worden 1 of meerdere mogelijkheden uitgezocht uit het aanbod van Drentse taol.
    • Mogelijkheden: Drentse verhalen voorlezen, vertaalopdrachtjes, Drentse act of verhalenverteller, vertaalopdrachten, Drents lied, gedicht of verhaal, scènes spelen in het Nederlands en het Drents, maak een Drentse quiz.

 

Handboek Cultuureducatie