Fase 1:
Oriënteren binnen het vak houtbewerking door aan de hand van simpele praktische opdrachten verschillende technieken/ vaardigheden aan te leren. Door de opbouw van de opdrachten komen leerlingen met verschillende handgereedschappen en materialen in aanraking.
Fase 2:
Verdere oriëntatie en verdieping van het vak houtbewerking. De werkstukken bestaan uit meerdere onderdelen en verschillende materialen ter verbetering van technieken en vaardigheden. De werkstukken worden met de hand gemaakt, er wordt met eenvoudig elektrisch handgereedschap gewerkt. Naast het vak houtbewerking krijgen de leerlingen ook een module technisch tekenen om het inzicht en nauwkeurig werken te bevorderen.
Fase 3:
Verdere verdieping en verbreding van het vak houtbewerking. Moeilijke
werktekeningen en werkstukken bestaande uit verschillende onderdelen en verbindingen/constructies. Verder komt het veilig werken en werken met verschillende elektrische handgereedschappen aan de orde. In fase drie staat het toewerken naar stage centraal. Door middel van arbeidssimulatie ervaren leerlingen verschillende aspecten van het bedrijfsleven, zoals het bepalen van de juiste werkvolgorde, samenwerken, taakgericht werken,
doorzetten, over een juiste werkhouding beschikken en een goed eindproduct afleveren.
Fase 4 en verder:
Houtbewerking wordt in fase 4 als algemeen vak en als specialisatie gegeven. Het aanleren van verschillende verbindingen/constructies, kennis van verschillende materialen en gereedschappen. Als specialisatie wordt machinale houtbewerking aangeboden. Deze module geeft een volledig aanbod van alle vaardigheden die in een timmerwerkplaats worden toegepast. De machinale vaardigheden worden vooral ingeoefend met werkzaamheden als het maken van onderdelen voor arbeidssimulatie. Leerlingen kunnen een erkende brancheopleiding van Stichting Hout en Meubel volgen. Daarnaast is en blijft veiligheid een belangrijk onderdeel.