Een positief leer- en leefklimaat

Binnen school werken we met het programma Leren en Leven, voorheen Positive Action. Het is een bewezen effectief programma dat investeert in talentontwikkeling. Het programma legt als eerste de focus op de versterking van een positief leer- en leefklimaat in en om de school. Als de sfeer op school goed is, iedereen er met plezier komt, leert en werkt kunnen jongeren zich optimaal ontwikkelen. Een positief klimaat vormt om die reden het startpunt voor het stimuleren van talentontwikkeling.

Er is altijd een positieve manier om iets te doen

De filosofie van het Positive Action is: ‘Wanneer we positief denken en doen, voelen we ons goed over onszelf. Er is altijd een positieve manier om iets te doen.’ Deze filosofie wordt geïllustreerd aan de hand van de cirkel van Denken-Doen-Voelen die ervan uitgaat dat onze gedachten leiden tot de dingen die we doen, de dingen die we doen tot hoe we ons voelen, en onze gevoelens weer gedachten oproepen. Deze cirkel kan positief of negatief zijn. Jongeren worden zich bewust dat wat je denkt en wat je doet invloed heeft op het gevoel dat je over jezelf hebt, op je     zelfbeeld en op de (relaties met) mensen om je heen. School breed gebruiken we de cirkels tijdens de lessen.In de onderbouw wordt er gewerkt met de methode.

Thema’s

  • Wie ben ik?
  • Gezond denken en gezond zijn
  • Hoe zorg ik voor mezelf?
  • Hoe ga ik om met anderen?
  • Eerlijk tegenover mezelf en anderen
  • Jezelf blijven ontwikkelen

Gedurende het jaar worden er door de hele school verschillende activiteiten gedaan om de samenwerking tussen de verschillende leefomgevingen van leerlingen te stimuleren.