De kracht van complimenten
De lessen van Positive Action nemen een belangrijke plaats in bij ons op school. In kort houdt Positive Action in dat positieve gedachten leiden tot positieve acties en positieve acties tot positieve gevoelens. Positieve gevoelens leiden op hun beurt tot positievere gedachten. En door positief denken en doen ontwikkelt het kind een positief zelfbeeld. Daarbij kunnen we op school maar ook thuis positief gedrag bevorderen door het geven van complimenten. Een compliment stimuleert het kind om vaker het gewenste gedrag te laten zien en geeft het kind een goed gevoel over zichzelf. Kinderen ‘groeien’ van complimenten. Immers alles waar je aandacht aan geeft, groeit. Fout gedrag proberen we dan ook zoveel mogelijk te negeren. Maar dit betekent niet dat een kind nooit meer straf krijgt, soms blijft dit nodig. Maar het betekent wél dat de complimenten en correcties in ieder geval in evenwicht zijn en het liefst dat het kind vaker een compliment krijgt dan een correctie of straf. Complimenten zorgen ook voor een betere sfeer op school of in huis en helpt ons om het positieve gedrag van het kind meer te zien. Een kind kan al met heel simpel gedrag een compliment verdienen. Bijvoorbeeld omdat het rustig zit te werken of te spelen of omdat het op tijd thuis is. Dit zijn misschien gedragingen waarbij wij het gevoel hebben dat dit toch normaal gedrag is, wat het kind gewoon hoort te laten zien. Maar een compliment is snel gegeven en werkt zeer stimulerend. De sfeer wordt er door verbeterd en we halen het beste uit het kind.
Om de kracht van complimenten te ervaren volgt hieronder een leuk experiment om thuis te doen naar het effect van positieve woorden op rijst. Reacties naar aanleiding van het experiment zijn welkom!!!
Het rijstexperiment stap-voor-stap
1. Kook witte rijst en laat deze na het afgieten afkoelen in de pan.
2. Verdeel de rijst over twee schone potten met deksel. Op de ene pot plak je een etiket met daarop positieve woorden.
Bijvoorbeeld: “Mooie en lieve rijst” of “De allerliefste, allermooiste en allerleukste rijst van de hele wereld. Je bent geweldig. Ik hou van je. Bedankt!”
Op de andere pot plak je een etiket met negatieve woorden.
Bijvoorbeeld: “Lelijke en vieze rijst” of “Vieze, vuile, gore, stinkende rijst. Je bent lelijk en ik haat je. Rot op!”
3. Plaats de potten naast elkaar op een redelijk lichte plaats zonder direct zonlicht.
4. Spreek de potten vervolgens dagelijks een paar keer toe. Neem hierbij de potten even apart zodat duidelijk is voor welke pot de positieve en negatieve energie bedoeld is. Je kan daarbij gewoon de teksten op de etiketten uitspreken maar probeer dit wel met een echte onderliggende emotie te doen. Dus even inleven in iets liefs of iets naars voordat je met de potten gaat ’praten’.
Na 1 tot 3 weken zal er als het goed is een duidelijk verschil tussen beide potten waarneembaar zijn. In de ‘positieve’ pot is de rijst nog wit, in de ‘negatieve’ pot zal hij beschimmeld zijn.
Je kan bij het experiment eventueel ook een 3e pot toevoegen die je in het geheel geen aandacht geeft.