Bij PRO Emmen vallen onder de sector zorg en welzijn de volgende vakken:

  • Koken 1 en 2
  • Zorg en welzijn (beroepsgericht)
  • Textiele werkvormen

Wil je meer weten over een vak dan kun je dit vak hieronder aanklikken om naar de pagina te gaan.

Koken 1 en 2

Klas 1-3

In de onderbouw leer je bij koken 1 en 2 de basistechnieken van koken. De leerlingen leren koken voor zichzelf. In klas 3 kunnen leerlingen kiezen voor catering gericht op een beroepsopleiding in de keuken en daarnaast voor Zorg en Welzijn. Dit laatste is beroepsgericht op het werken in de zorg.

Zorg en welzijn

Beroepsgerichte opleidingen

  • Assistent schoonmaker microvezel en/of traditioneel 

Je leert de technieken van interieuronderhoud, sanitair onderhoud en vloeronderhoud, toepasbaar in de dagelijkse professionele schoonmaak. Bij het behalen van deze cursus kun je aan de slag als assistent schoonmaker. Je beheerst dan alle vaardigheden om dagelijkse schoonmaakwerkzaamheden in de detailhandel of in een zorginstelling uit te voeren. 
 
  • Zelfstandig schoonmaker microvezel/ traditioneel

Je leert de technieken van interieuronderhoud, sanitaironderhoud en vloeronderhoud, toepasbaar in de dagelijkse en periodieke professionele schoonmaak. Bij het behalen van deze cursus kun je aan de slag als zelfstandig schoonmaker.  Je beheerst dan alle vaardigheden om dagelijkse en periodieke schoonmaakwerkzaamheden in de detailhandel, bij zorginstellingen, bij een facilitaire dienst of een schoonmaakbedrijf uit te voeren. Daarnaast vergroot je de kans op baan behoudt bij een schoonmaakbedrijf. 
 
  • Schoonmaken in hotels

Nadat je de basisopleidingen binnen de schoonmaak hebt gevolgd kan deze opleiding je extra verdieping bieden om aan de slag te gaan in hotels en restaurants. Er wordt extra aandacht besteed aan onder andere hospitality en linnenverzorging.

  • Schoonmaken in de thuiszorg

  • Woonhulp

Niet beroepsgerichte opleidingen bij Zorg en welzijn:

  • Cursus zelfredzaamheid in het huishouden

  • Babyverzorging

Een programma met real care baby’s. Dit zijn babypoppen die dmv computerprogramma’s  een realistisch beeld geven van aandacht vragen door o.a. geprogrammeerd huilen. De leerling krijgt de volle verantwoording over een  baby en ervaart de grote verantwoordelijkheid en druk die dit oplevert. Het doel is om de leerling hiervan bewust te maken en de kinderwens te laten uitstellen.

 

Textiele werkvormen

Textiel is zowel een creatief als een technisch vak.

In de eerste twee leerjaren is  textiele werkvormen onderdeel van het basisprogramma. Na het tweede jaar is het een keuzevak. Binnen het vak kunnen leerlingen aan veel competenties, zoals hieronder beschreven, werken. Leerlingen kunnen  een branchegericht certificaat , Werken in de textiel, behalen.

Het is een ondersteunend vak bij de Sectoren: Economische Dienstverlening en Zorg en Welzijn.

Het vak kan een voorbereiding zijn op het werken in een linnenkamer, een gordijnatelier of verstelatelier.

Binnen het vak kan er getraind worden in productiematig leren werken, door mee te werken in het produceren van werkstukken of opdrachten voor de school winkel.