De winter is in volle gang, althans wat daar voor door moet gaan tot nu toe. De temperaturen zijn te hoog, de neerslag te nat en aan de bomen zitten de eerste katjes. De hazelaar is bijvoorbeeld zo’n plant. Een van de vroegste stuifmeelverspreiders en daardoor ook een va de vroegste allergie-veroorzakers. Mensen die gevoelig zijn voor pollen, weest gewaarschuwd, ook in de winter komen tegenwoordig stuifmeelallergieën voor…
Gaat er dan echt helemaal niets meer zoals het hoort in dit te warme seizoen? Jawel….
We maken onder andere bijvoorbeeld winterstek bij stekbedrijf Weber. Dit bedrijf is er één uit een aantal, waar leerlingen van het derde jaar werkervaring op doen tijdens de uren plantenteelt aldaar. Mooi om te zien is dat zij vanaf het begin van het proces tot het einde ervan, betrokken zijn bij de daarbijbehorende werkzaamheden. Die bestaan er dan uit om kleine stukjes stengel van vruchtstruiken op gelijke lengte te knippen. Als deze dan gezet worden in een geschikt medium zullen de stekken wortel maken en vervolgens uitlopen.
Van stek knippen tot het steken ervan in de stektrays. Een leerzaam proces wat tamelijk wat concentratie en nauwkeurigheid van ze vergt.
Echter… Oefening baart kunst en herhaling is de beste leermeester.
Hieronder ziet enkele foto’s van onze leerlingen in actie bij Weber.
Toch… De lente nadert….wil je wat echte glimpen van het naderende voorjaar opvangen?
De eerste tulpen steken bijvoorbeeld hun bladkop boven de grond. Ook in de kas wordt het reeds wat groener. De vroegbloeiende bolgewassen staan boven; de crocussen op het punt van bloeien. In de schoolkas hebben we in het najaar een aardig aantal soorten en variaties geplant met de eerste jaars leerlingen. We hopen dan stiekem dat een milde winter zal zorgen voor een nóg vroegere bloei.
geplant zijn:
Sneeuwklokjes, crocussen, diverse soorten narcissen, tulpjes mini, en nog wat bijgoed.
Op pot hebben we binnenkort de tête á tête mini-narcus die in de winkel verkocht worden… Om maar een tipje va de sluier op te lichten…..
Binnenkort meer.